Leefstijlprogramma na de behandeling van kanker

Doe mee & start 7 april

Je hebt darm-, borst- of blaaskanker gehad en je wereld heeft mogelijk op z’n kop gestaan! Kanker krijgen is vreselijke pech hebben. De laatste jaren hebben studies aangetoond dat een gezonde leefstijl het herstel na kanker kan bevorderen. Door een gezonde leefstijl kunt u zich ook fijner gaan voelen. Daarnaast helpt een gezonde leefstijl bij het voorkomen van aandoeningen zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten. Ook zijn er aanwijzingen dat een gezonde leefstijl de kans verkleint dat de kanker terugkeert, maar dit is nog onvoldoende onderzocht. Daarom hebben Beter Gezond (onderdeel van Radboudumc) en Voeding Leeft hun handen ineen geslagen en een exclusief leefstijlprogramma ontwikkeld voor iedereen die de behandeling heeft afgerond. Het programma is voor de eerste 250 deelnemers gratis. De eerste groepen zijn al succesvol en enthousiast gestart. Op donderdag 7 april 2022 start de nieuwe groep. Ervaren wat een andere leefstijl met je doet? Lees eerst de informatiefolder, meld je daarna aan.

Meer over het online programma

– Je gaat onder begeleiding van leefstijlprofessionals aan de slag met voeding, beweging, ontspanning en slaap. Het resultaat is dat je voldoende kennis, vaardigheden en ondersteuning krijgt, zodat je met een andere leefstijl een zo prettig mogelijk leven kunt hebben.

– De nieuwe groep start op 7 april 2022. VOL = VOL. Het programma is een online groepsprogramma waarbij je wordt begeleid door coaches op het gebied van de 4 belangrijke pijlers voor een gezonde leefstijl: voeding, beweging, ontspanning en slaap.

– Tijdens de eerste 3 maanden vinden er online bijeenkomsten plaats:3 hoofdgroepsessies van 10.00- 15.00 uur en 6 kortere groepssessies van 1 a 2 uur (in de ochtend, middag of avond). Na de eerste 3 maanden, blijf je nog 21 maanden onder begeleiding binnen het inspiratietraject. In dit natraject kun je aan inspirerende online groepsbijeenkomsten deelnemen zoals presentaties, sessies van coaches waar je kennis wordt opgefrist over de 4 pijlers én leuke uitdagingen aan kunt gaan samen met de andere deelnemers. Zo zorgen we er samen voor dat het makkelijker wordt om uw nieuwe leefstijl vast te houden.

– Je bent onderdeel van een online community. Dit is een digitale verzamelpek op het internet waar u in direct contact bent met de andere groepsgenoten en coaches. Je deelt hier ervaringen met elkaar, want je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Na de 24 maanden kun je deel uit blijven maken van de community.

– Je hebt exclusief toegang tot inspirerende, persoonlijke verhalen via video’s en luisterfragmenten (blogs en podcasts).

-Je kunt het programma volledig vanuit huis volgen, omdat het een online programma is. Bij deelname aan het programma doe je automatisch mee aan een onderzoek (lees daarover meer in de informatiefolder).

Belangrijke data

Dit zijn de belangrijke data voor het programma die je alvast in je agenda kunt zetten. Soms gaat het om hele dagen, soms om een paar uurtjes.

 

De 4 pijlers van het programma

1. Voeding: je gaat niet op dieet. Je gaat aan de slag met het maken van heerlijke gerechten voor ontbijt, lunch en diner en leert hoe te koken volgens de uitgangspunten van het programma. Je leert hoe jij jouw favoriete recepten kunt ombouwen om het net zo lekker, maar wel een stuk gezonder te maken.

2. Beweging: je komt in beweging op jouw eigen manier en momenten. Een beweegexpert begeleidt je hierbij en samen werken jullie aan jouw gewenste doelen.

3. Ontspanning: je leert op een laagdrempelige manier meer te kunnen ontspannen middels goede tips en unieke oefeningen.

4. Slaap: je leert hoe je beter kunt slapen. We geven daarvoor inspirerende en originele tips.

SLAAPTIP: Een warm bad stimuleert de doorbloeding van het lichaam en daardoor kan je lichaam makkelijk zijn warmte afgeven en de lichaamstemperatuur laten dalen. Het lijkt tegenstrijdig, maar op deze manier verwijden je vaten. Zo kan je lichaam sneller via de verwijde vaten de warmte afgeven buiten je lichaam. Bovendien zorgt het voor ontspanning. Zeker in combinatie met een geurige badolie, bijvoorbeeld lavendel!

Heb je geen bad? Een voetenbad kan ook helpen, of een warme douche. Neem de komende week tenminste één keer een (voeten)bad om te ervaren of dit voor jou werkt.

Volg deze stappen en meld je aan

  1. Lees de informatiefolder  goed door.
  2. Meld je aan via het online aanmeldformulier.
  3. Vul het toestemmingsformulier in waarmee u akkoord gaat met deelname aan het onderzoek. (het toestemmingsformulier ontvangt u na uw aanmelding per mail en per post van Beter Gezond).

 

Meestgestelde vragen

Heb jij een vraag over het programma? Bekijk dan eerst de Q&A met de meestgestelde vragen over het programma  of de informatiefolder.