Blog Keer Diabetes Om

Stap voor stap: hoe ook jij je gedrag kunt veranderen

riet en zon en strand en water

Je gedrag veranderen gaat niet vanzelf. Sterker nog. Je moet er hard voor werken. Zeker in het begin kan je hoofd ervan overlopen. Nadenken over de boodschappen, de recepten, het koken. Wanneer ga ik eten of wanneer juist niet? Hoe ga ik het beweegmoment in mijn leven inpassen. Een leefstijlaanpassing vraagt zeker in het begin veel denktijd en dat kan vermoeiend zijn.

Daarnaast voelt boodschappen doen ineens als een safari in de wildernis. Van alle producten het etiket lezen, beoordelen. Koken kost ineens meer tijd en vooral meer aandacht. Want nieuwe recepten klaarmaken doe je niet op de automatische piloot. Pfff, wat een gedoe en we hebben het al zo druk. Helaas kan ik het niet leuker maken en ook niet makkelijker. Deze worstelingen horen er bij. Maar weet dat het steeds makkelijker wordt omdat… Alles went.

Je zult het echter wel een kans moeten geven. Of eigenlijk heel veel kansen. Je gedrag veranderen hoeft niet in een keer te lukken. Sterker nog. We hebben liever niet dat het in een keer lukt. De uitdaging waar je voor staat is een ontdekkingsreis. Je gaat op zoek naar wat bij je past en mag dus ook ontdekken wat niet past. Ga uitproberen. Ga spelen met recepten, met manieren van bewegen. En maak fouten. Want zoals we allemaal weten; van fouten maken leer je echt het meeste. Leer wat bij je past en experimenteer. Je bent niet de eerste en ook niet de enige die zijn of haar leefstijl wilt aanpassen. Leer van anderen.

En mocht je er een keer doorheen zitten en voelt het alsof je het niet meer kan opbrengen om “alles anders” te gaan doen. Neem dan een moment voor jezelf. Ga op een rustig plekje zitten of ga even wandelen. Stel jezelf de vraag waarom het belangrijk voor je is om jouw leefstijl te veranderen. Komt het antwoord in je op. Stel jezelf dan opnieuw de vraag waarom dat dan weer belangrijk is. Doe dit tot je jezelf vijf keer deze ‘waarom’ vraag hebt gesteld. Het antwoord wat je dan vindt is je kernmotivatie. 

Wil jij jouw leefstijl aanpassen omdat je gezondheid belangrijk is? Waarom is dat belangrijk voor jou? Omdat je gezond oud wil worden. Waarom is dat belangrijk? Omdat je op je oude dag nog met je kleinkinderen wil spelen. Waarom is dat belangrijk? Omdat je als actieve grootouder de leukste grootouder kan zijn. Waarom is dat belangrijk? Omdat je gelukkig wil zijn en je kleinkinderen gelukkig wil zien.

Schrijf deze kernmotivatie op of maak een mentale foto van het beeld dat je hierbij ziet. En haal deze iedere keer als het lastig, tijdrovend of om wat voor reden even moeilijk is weer naar boven. Dat is de reden waarom je doorzet. Waarom je er toch weer gaat proberen. En al moet je dit duizend keer doen. Je doet het. En met al deze kleine stappen komt jouw ideale toekomst langzaam dichterbij. Tot op de dag dat het je is gelukt! Je kunt dit.

Door coach Mirte Peters