Na 4 weken anders eten bij IBD

Na 4 weken anders eten bij IBD

Na 4 weken anders eten bij IBD

Vier weken anders eten en kijken wat het met je MS doet. Dat is niet niks. Anders doen dan je gewend bent, openstaan voor nieuwe ideeën, recepten volgen die je zelf niet bedacht hebt.  Een verandering in gedrag en gewoontes vergt moed. 90% van de deelnemers die in september met het MS Eet Anders Experiment (van Voeding leeft) startte, had die moed en het bracht iedereen inzichten op welk vlak dan ook. Tijdens de terugkomdagen werden ervaringen gedeeld, verhalen verteld en tips gedeeld. Er was volop beweging!

We hoorden mooie berichten: ‘Dit heeft mijn leven veranderd’, ‘Ik ben zo dankbaar dat ik mee mag doen’, ‘Dit is mijn redding geweest’. We hoorden wat het opleverde: ‘Een betere buik’, ‘meer slaap’, ‘frisser wakker worden’ en ‘net een beetje meer energie’. ‘Ik merk het verschil als ik de was doe, ik hoef nu niet meer tussendoor te zitten en kan zelfs de afwas erna doen’, ‘Ik heb ’s avonds weer energie’, ‘Mijn man vindt mijn humeur stukken beter’.

Er gebeurde van alles de afgelopen weken door anders te eten. In getallen en percentages mooi om inzichtelijk te maken, maar vooral de verhalen zijn zo mooi en dierbaar.

Niet alleen de succesverhalen raakten ons, ook de verhalen van mensen die er meer van hadden verwacht, mensen die niet gesteund worden door hun omgeving of mensen die het moeilijk hebben omdat er in de privésetting iets vervelends gebeurt. Gefascineerd zijn wij door de kracht om dan toch door te gaan, omdat ze diep vanbinnen weten dat dit eten misschien wel de moeite waard is.

En dat is het. Niet als dieet maar als leefstijl, een leefstijl die voedt. Een leefstijl die dient als basis om je te onderhouden. Simpel gezegd en ingewikkeld om aan te passen. Zeker als je van ver komt en het zo heel anders is.  Daar is lef voor nodig en support van de omgeving. Het samen doen, erover praten, delen, lezen. Dat heeft zin.

Inspiratie was er volop. De vragen die mensen hadden, werden door ons of elkaar beantwoord. Hoe zat het ook alweer met brood? Mag je beenham of nootmuskaat? Zijn alle E-nummers ongezond? Waarom eten we vet en heeft dat geen effect op het cholesterol? Er kwam van alles voorbij en er was voldoende kennis, juist ook bij de mensen zelf. Velen volgden trouw het boekjes, anderen keken uit naar de dag dat ze zelf aan de slag mochten.  Zo zie je maar, ieder mens is anders.

Nagenoeg alle aanwezigen gaven aan met enthousiasme de komende weken verder te gaan. Men herinnert zich nog de eerste week dat er zo veel op hen afkwam.  Na 30 dagen uitgangspunten volgen, is het al bijna gewoon. Een goede basis als uitgangspunten voor de komende 2 maanden. Het vertrekpunt waar ieder gerecht van OttoLenghi  tot Jumbo gemakkelijk langs gehaald kan worden. De gouden regel? Vul je bord met de helft groenten, dan kom je een heel eind.  En vergeet de groenten bij de lunch niet. Kortom eet onbewerkt en blijf variëren.

Vanuit ieders mogelijke valkuil werden tips gegeven, nuttig voor jezelf en voor de ander. Het belangrijkst: Gebruik je gezond verstand, houd het leuk en blijf positief. Een mindset als basis om het vol te houden. Gemak en structuur werd vaker genoemd als tip, van tevoren plannen en vooruit koken maken het niet te bewerkelijk. ‘Zo zorg ik ervoor dat ik niet in mijn oude gewoontes verval’.

Wij zijn blij en dankbaar voor wat er is gebeurd en wensen allen heel veel plezier en succes. Heb je vragen? Stel ze. Heb je recepten? Deel ze. Blijf geïnspireerd en luister naar je lichaam, want daar zitten veel antwoorden.


Barbara Kerstens
Categorie:

Na 4 weken anders eten bij IBD

Wat jij kunt doen

Contact Sluit je aan bij het vitale netwerk

Lees meer over hoe voeding leeft

Blog