vrouw-lachend-close-up

Marieke de Witt

Blog Keer Diabetes Om

Hoe behoud je een gezonde leefstijl tijdens de feestdagen?

Feestdagen sinaasappels

De decembermaand is aangebroken en dat betekent dat de feestdagen dichtbij zijn. Een tijd van gezelligheid, samenzijn én lekker eten. En dat kan heel goed samen gaan met een gezonde leefstijl. Uit onze poll op Instagram bleek echter dat 65% van onze volgers zich zorgen maakt over het behouden van een gezonde leefstijl tijdens de feestdagen. We begrijpen dat dit uitdagend kan zijn. Wij vroegen verschillende experts om raad en geven je in drie blogs de beste tips om goed de feestdagen door te komen én te genieten. Je leest ze in deze blogreeks. In deel 1: Hoe behoud je een gezonde leefstijl tijdens de feestdagen? Geschreven door diëtist Marieke de Witt.

Diëtist Marieke
Kerst en een gezonde leefstijl, gaat dat samen? Jazeker. De decembermaand is een maand waarin veel nadruk ligt op eten en drinken. Hier helemaal weg van blijven is makkelijker als het je niet zoveel doet. Als je aanvoelt dat het een lastige periode voor je gaat worden, en je nu al merkt dat je ermee bezig bent, kun je maar beter voorbereid zijn. Hoe? Allereerst door te accepteren dat het een andere maand is, waarin je waarschijnlijk een aantal andere keuzes gaat maken dan je misschien de afgelopen maanden hebt gedaan. Noem je dat “zondigen”? Begin dan door het vanaf nu “een uitstapje” te noemen. Probeer dan ook gelijk de woorden “volhouden” en “discipline” weg te laten, dit legt onnodig veel druk op deze dagen.  

Als je de momenten waar je onrust over voelt alvast onder de loep neemt, kun je voor jezelf bedenken waar je het lastig mee gaat krijgen. Daar kun je keuzes in maken.

Hier een paar praktische tips:

  • Start met een korte wandeling buiten, voordat je aan het kerstontbijt begint. Zorg dat er verschillende ontbijtopties zijn, zodat je voor 75% je keuzes kunt maken die geschikt voor je zijn. Zin in iets zoets? Sluit hier dan mee af.

  • Beperk je eetmomenten deze dagen tot drie. 

  • Zorg dat je niet te veel zit en blijf in beweging door de dag heen. Alles wat je doet als je in beweging bent, is winst! 

  • Je kunt bij de lunch zorgen voor een goed gevulde plank met kaas, vis, nootjes, olijven, tomaatjes, paprika, bleekselderij en een dip van tzaziki of hummus. Eet daar bijvoorbeeld een soepje bij.  

  • Start je het kerstdiner met een salade of andere groente? Dan zal dit meehelpen om een bloedsuikerpiek tijdens de rest van het diner te beperken. 

  • Dol op een toetje tijdens je kerstdiner? Neem dit dan zo dicht mogelijk bij de maaltijd, zodat je geen extra piek krijgt. Er zijn veel voorbeelden van toetjes op basis van onbewerkte ingrediënten die laag zijn in suiker. Denk bijvoorbeeld aan een kaasplankje of een chocolademousse van extra pure chocolade. 

  • Liever geen alcohol? Zorg dan dat je water of bruiswater verrijkt met bijvoorbeeld wat munt, citroen en ijsblokjes. Of ga voor kerstthee met steranijs, kaneel en verse cranberries. Serveer het in een mooi glas, dat maakt het extra feestelijk. Toch zin in een glas wijn bij het kerstdiner? Geniet er dan van.

  • Tot laat getafeld? Ga dan de volgende ochtend eerst naar buiten voor een wandeling en stel het ontbijt uit, zodat je lichaam minimaal 12 uur rust heeft gehad. 

Wees niet te streng voor jezelf tijdens deze dagen. Geniet en maak bewuste keuzes in “de uitstapjes” waar je van houdt. Uiteindelijk zit er meer tijd tussen oud & nieuw en kerst dan tussen kerst en oud & nieuw.