vrouw-lachend-op-strand

Barbara Kerstens

Blog Keer Diabetes Om

Succes kent vele vormen

Waar denk jij aan als je het over succes hebt? Aan wie denk je als je aan een succesvol iemand denkt? Vaak is succes gekoppeld aan groots, materiaal of geld. Dat terwijl er zoveel vormen van succes zijn. In het klein van alledag, in het groot over de jaren heen. Ranglijsten van succesfactoren van bedrijven gaan veelal over groei, nettowinst, productiviteit en de financiële situatie.

Maar

klopt dat wel

en is succes 

te vangen in een hokje?

Er zijn vele definities van succes: van Porters gedachtengoed tot aan de hersenspinsels van Seneca. Succes is simpel gezegd: de uitkomst van een proces ofwel ‘de geslaagde verwezenlijking van een voornemen’. Een momentopname dus en vaak behoorlijk subjectief. 

In mijn ogen is succes de resultante van je potentie, de uitkomst van dat wat in je zit en dat wat mogelijk is. Ben je op het juiste pad, zie en pak je de kansen die op dat pad liggen, dan ben je succesvol. Het is geen statisch geheel en zeker geen doel, maar slechts een maat om te meten of je de juiste dingen doet waarvoor je ‘hier bent’. Dat kan klein en groot zijn en begint bij het begin, namelijk: waarom je er bent, wat je toe te voegen hebt en de manier waarop je dat doet. 

Van binnen naar buiten 

en zeker niet andersom.

Succes is, denk ik, de optelsom van verschillende variabelen. Kijk naar Voeding Leeft bijvoorbeeld. Wij zijn in 2011 gestart om voeding weer gewoon te maken in de gezondheidszorg. Wij laten zien dat het anders kan en doorbreken daarmee het paradigma. Een belangrijke maat om te meten of wij succesvol zijn, is dan ook te kijken naar de impact die wij hebben op de maatschappij. Dat zien wij in de besparing van de zorgkosten en het toegenomen brutogeluk. Daarnaast meten wij − op maatschappelijk niveau − onze cirkel van invloed, oftewel hoeveel mensen wij (nog meer) raken door onze deelnemers, medewerkers en de mensen die wij ontmoeten. Het gaat verder, voorbij het individu en dat kun je meten. Gewoon in kant en klare cijfers, in combinatie soms met aannames en lenig denken.

Naast de wereld staat het individu. Wij ontwikkelen en exploiteren leefstijlbehandelingen voor mensen met een chronische aandoening, Wij zijn voor een deel succesvol als die behandeling werkt en de deelnemer tevreden is. Om te zien of iets werkt, kun je meten in harde maten, bijvoorbeeld bloedwaarden, die gunstig dalen of een ontstekingswaarde, die afneemt. Er zijn ook subjectieve maten om gezondheid te meten. In hoeverre behaalt de deelnemer zijn of haar doelen en neemt de zelf gemeten en ervaren gezondheid toe, zoals minder vermoeidheid, concentratie en slaap, de zogenaamde kwaliteit van leven? Het meten van tevredenheid is een bekende en die gebruiken wij uiteraard ook. 

Uitvoeren van programma’s is mensenwerk. Onze begeleiders zijn van cruciaal belang voor de dienst die wij leveren. Het deelnemersgeluk is inherent aan hoe de begeleiders hun werk ervaren. Het werkgeluk is dan ook essentieel voor ons, daar begint het eigenlijk. Ben je blij met wat je doet, kun je je passie kwijt, werkt je vanuit je talent, kun je groeien en je ontwikkelen? Daarnaast meten wij de verbinding met elkaar en met de organisatie en sturen wij daarop als dat nodig is. Zo hebben wij ieder jaar een interne health-check, meten we in cijfers en is er vooral ruimte voor suggesties en verbeteringen. 

Productiviteit is vaak een graadmeter om het succes van medewerkers te meten. Wij denken andersom. Als je blij bent met je werk, dan ben je productiever, je hebt zin om te werken en je bent verbonden met je resultaat. Onze mensen zijn daarmee behoorlijk productief. De ingang is alleen anders.

Na de wereld en het individu is het tijd om naar de organisatie te kijken, die uiteraard financieel gezond moet zijn, wil je succesvol zijn. De instroom is daarnaast een maat vanuit organisatieperspectief die een fractie van ons succes kan bepalen. Neemt de instroom toe, dan kun je stellen vanuit één kant dat wat je doet succesvol is.

Tot slot is succes voor ons om te blijven bij ons eigen karakter en dat wat we voor ogen hebben. Blijven bij onze purpose, daar waar we elke dag voor opstaan, onze identiteit. Bewandelen wij ons pad en blijven we bij onszelf, welke successen of uitdagingen er ook zijn? Kunnen wij meebewegen, kunnen wij kansen blijven zien? 

Want wat is succes 

zonder dat kader

zonder de bezieling

waarvoor je het doet?

Vandaaruit kun je dromen hoe ver je gaat, op welke manier en met wie. Vandaaruit kun je doelen stellen, kaders, normen, ambities en alles ertussenin. Vandaaruit kun je bouwen, inrichten, je succes definiëren en bepalen. Vandaaruit bouw je een cultuur, de sleutel naar succes. Dat is veel meer dan een mission statement in een jaarrapport of slogans op de muur, dat gaat over wie je werkelijk bent.

Voor een buitenstaander lijkt het soms dat succes een ander overkomt, dat het geluk altijd aan iemands zijde is. Wat ze dan niet zien, is de keuze om een pad te bewandelen, de moed die dat vergt, de verleidingen die ze weerstaan om op dat pad te blijven, het vallen en opstaan, het geloof erin. Het volhouden, de dagen van reflectie, de weken van geduld, de jaren doorgaan. Het zwoegen, zweten, het onzekere, de blikken van ‘waar maak jij je druk om?’ Heb jij dat gevoel weleens bij een ander? Dan is het interessanter om te kijken in hoeverre je je eigen pad bewandelt.

Hoe kun je jouw succes bepalen of dat van je bedrijf? Succes is nogal subjectief. Vraag het een kind, een filosoof of ondernemer. Ze zullen ieder een ander antwoord geven. Kijk dus uit als je iemand succesvol vindt. Het zegt iets over jouw bril en hoe jij naar de wereld kijkt. Begin bij de vraag waarom je er bent, wat jouw potentie is. Waarom het uitmaakt dat jij er bent. Waarvoor je iedere dag opstaat. Vervolgens kun je de graadmeters definiëren die voor jou belangrijk zijn. Er zijn tal van voorbeelden van mensen en bedrijven die het zo doen, je moet alleen even zoeken.

Ik wens je veel succes toe.